Il programma, in collaborazione con lUniversità La Sapienza, si articola in due giornate. La prima (20 febbraio), che si aprirà con la presentazione del progetto al pubblico e alla stampa, eproseguirà con un approfondimento teorico. Studiosi, coreografi e operatori si riuniranno in un meeting internazionale per discutere alcuni temi centrali del dibattito sulla danza contemporanea: le pratiche somatiche e le terminologie, il lavoro collettivo e le dinamiche di compagnia, drammaturgia e post-drammaturgia, le tecnologie digitali come mezzo per larchiviazione e la pubblicazione di lavori coreografici. Ai lavori prenderanno parte Jivko Jeliazkow (Art Link Foundation per Derida Dance Centre), Francesca Magnini (Balletto di Roma), Ana Macara e Maria Franco (Companhia de Dansa de Almada), Ewelina Chatłas e Paweł Malicki (Polish Dance Theatre), Marta Lajneranova (420PEOPLE), Vito di Bernardi e Luca Ruzza (Università di Roma La Sapienza) e la drammaturga viennese Johanna Milz.
Trascriviamo di seguito il Programma del laboratorio:
MERCOLEDÌ 20 febbraio
h. 10:00 Opening: Luciano Carratoni e Vito di Bernardi
h. 11:00 Ana Macara presents the first results of the CLASH! research
h. 12:00 Project launch conference, con interventi di Vito di Bernardi, Luciano Carratoni, 420 People, Art Link Foundation, Companhia de Dansa de Almada, Polish Dance Theatre
14:30 Theoretical Laboratory
SESSION I: Somatic practices and terminologies
Ana Macara, Between natural and extraordinary: a reflection about the dancers body in ballet and contemporary dance
Vito di Bernardi, Tracing the origin of the somatic approach in dance practice: Erik Hawkins, a pioneer
SESSION II: Collective work and company hierarchy
Ewelina Catłas, Increasing dancers development and body awareness through somatic practices and collective work: case study of Polish Dance
Marta Lajnerová, Collective work as an important aspect for building a strong contemporary dance company in a difficult environment
SESSION III: Dramaturgy and post-dramaturgy
Johanna Milz, Dramaturgy and post-dramaturgy: following the choreographic practices of two contemporary choreographers
SESSION IV: Digital technologies in dance performance as tool to archive and publish choreographic works
Jivko Jeliazkow, The development of technologies and new opportunities for creation of multi-genre art forms
Francesca Magnini, Dancing as a technological activity and production as “morphing” system
h. 18:00 Roundtable, moderator: Letizia Gioia Monda
GIOVEDÌ 21 febbraio
h. 10:00 PRACTICAL CLASS I - Workshop by Roberta de Simone
h. 13:30 PRACTICAL CLASS II - Workshops by Jivko Jeliazkow and Paweł Malicki